2008 Sterke vrouwen in spagaat

Rita: sterke vrouw in spagaat!

Sterke vrouwen willen eigenlijk helemaal niet in de belangstelling staan. Sterke vrouwen gaan voor de inhoud, de binnenkant en niet voor de buitenkant. Sterke vrouwen vinden het eigenlijk zonde van hun tijd om al die aandacht en energie te besteden aan de buitenkant, praatjes, Networks, window dressing, vriendelijk knikken, glimlachen e.d. Sterke vrouwen willen geen product verkopen. Sterke vrouwen geloven ergens in, gaan ergens voor, een product, dienst of what ever. Sterke vrouwen willen faciliteren dat “het” zichzelf verkoopt. Sterke vrouwen zijn niet op zoek naar publiek en applaus.

Als opvoeder stelt de sterke vrouw het kind centraal en sluit aan bij het unieke, geeft vertrouwen zodat het kind zich veilig en vrij voelt om keuzes te maken. Als leidinggevende stelt zij zich op als coach zoals in 2008 Kruistocht in spijkerbroek. Zij stimuleert en ondersteunt opdat medewerkers kunnen groeien, ontwikkelen en zich vrij voelen om keuzes te maken en verantwoordelijkheid te dragen. De sterke vrouw heeft er vertrouwen in dat medewerkers de eigen boontjes kunnen doppen, zit hen niet in de nek en vertrouwt er op dat de juiste informatie bij haar komt als zij in actie moet komen. Als politicus stelt zij de burger centraal, de democratie, de burger die zich vrij moet voelen om te kiezen en mee te doen. Natuurlijk heeft de sterke vrouw een mening, stelt kaders en grenzen maar uiteindelijk is zij instaat zich op te stellen ten dienste van.

Sterke vrouwen worden niet gevonden. Sterke vrouwen, dienende leiders worden niet gezien. Dienende leiders stellen zich immers achter de boodschap, de inhoud en hun mensen op. Zij staan er achter en zijn daardoor niet zichtbaar. Sterke vrouwen geven het applaus aan hun mensen.

Willen sterke vrouwen gevonden worden dan moeten zij zich gaan profileren. De sterke vrouw steekt echter het liefst de middelvinger in de lucht. De sterke vrouw zit in een spagaat. Er wordt van haar verwacht dat zij zich profileert, dat zij van zich laten horen en aanwezig is. Als de sterke vrouw uiteindelijk besluit zich te gaan profileren dan komt er een enorme kracht vrij. Als bij een tsunami.

Geschrokken van zoveel kracht wordt het vergroot glas er opgelegd. Alles wordt gedaan om de kracht van de sterke vrouw aan banden te leggen. Allerlei non-argumentaties komen op tafel. Ze was amper op de vergaderingen de laatste tijd, het nieuws op de site is oud, onzichtbaar de laatste maanden, oneliners, niet duidelijk, de make up, het decolleté, over-dressed als de koningin, under-dressed te casual, lengte van het rokje, de kleur van het jasje, kapsel, de schoenen, stemgeluid, toonzetting, haar op de tanden, bitch … Overal valt wat van te zeggen.

Nee, neem dan onze mannen, allen keurig in donker pak, bang om uit de toon te vallen, riem en keurig gepoetste schoenen in dezelfde kleur, de das speld is uit, denk vooral aan de kleur van uw sokken en de sokken mogen ook niet te kort zijn. Allemaal geleerd op de cursus personal styling. Maak niet de fout door naar een dergelijke cursus te gaan. Daar is nl. niets personals aan. Ze leren je hoe je je moet voegen in het beeld wat het bedrijf wil uitstralen. Dus hoe je je aan moet passen aan bv. het beeld van grijze muizen, groene kikkers, schreeuwende papagaaien, grauwe reigers.

Enerzijds wil de sterke vrouw dienend zijn aan de inhoud, dat waarvoor ze staat en gaat en wil ze zichzelf niet profileren. Anderzijds moet de sterke vrouw zich wel profileren om gevonden te worden en zo de aandacht weer te richten op de inhoud.

Rita: Sterke vrouw in spagaat


11-06-2010

Spagaat uitgescheurd

De druk is te veel geworden, Rita heeft haar borsthaar afgeschoren, Rita glad en glibberig, Rita is zich zelf verloren, Rita zal toch niet worden herboren binnen Politiek Vals en Venijnig … ?