05 – Ik wis me chat de hele tijd

Femke vertelt dat Gerben en zij met James af en toe app en bel contact hebben. James lijkt niet op de hoogte te zijn van de melding bij Veilig Thuis. Er wordt een nieuwe groeps app gemaakt voor ons drieën. James: “Ik geef em ff een andere naam want me vader checkt mijn telefoon vaak op jullie gesprekken. Ik wis me chat de hele tijd”.

James komt langs Een paar dagen later komt James onverwachts uit school een klein uurtje langs. In het begin blijft het wat algemeen en is het alsof hij de kat uit de boom kijkt. O.a.: “Ik heb thuis niets te doen, alleen maar huiswerk maken, tv kijken, als ik vrienden bel zijn ze er niet of moeten ook huiswerk maken e.d.”

Femke geeft aan dat zij het belangrijk vinden dat hij zich prettig en goed voelt thuis, lekker kan leren en ontwikkelen, het naar zijn zin heeft e.d. “Als wij ons te veel zorgen maken om jou, dan mag je dat zeggen tegen ons. Het gaat om jou James!” Langzaam komt hij los en vertelt verhalen over thuis.

James vertelt over thuis en school Hij vertelt dat hij alleen maar opdrachten krijgt om zijn huiswerk te maken. Dat huiswerk maken lukt moeilijk met Jos in huis. Jos luistert niet als hij stil moet zijn, hij zegt daarover “tja Jos is Jos”. De Tv programma’s die worden gekeken zijn programma’s die ouders leuk vinden zoals Dr. Phill.

Bij films kijken valt vader vaak al snel in slaap. Als Femke vraagt of dat komt omdat vader veel drinkt bv meer dan 2 biertjes zegt James dat hij veel drinkt maar geen biertjes, cola met rum ofzo… James: “stoeien is niet meer leuk, vader doet gemene dingen om te laten zien dat hij mij nog aan kan, maar dat zal niet meer lang duren dat merkt hij wel”.

James geeft aan niet te begrijpen waarom zijn vader zich opeens zo op het huiswerk stort. Hij vertelt dat hij van zijn vader naar de remedial teacher moest op school. “dat is wel prima, zij helpt mij met het op een rij zetten van het huiswerk”. Vervolgens vertelt James dat vader zijn beloftes niet na komt, dat hij niet weet waar hij aan toe is met de computer, stick, telefoon e.d. “Hij roept van alles maar ik weet nooit of het gebeurt… Of je verwacht het niet en dan wil hij opeens mijn telefoon zien…“

James; “Hij let vooral op of ik apjes van jullie heb gehad, dat mag echt niet”.

James wil zijn ouders begrijpen James brengt heel mooi onder woorden dat hij zijn ouders niet begrijpt, “alsof er iets met ze aan de hand is, maar ik weet niet wat”. We praten over dat het moeilijk is te begrijpen wat er gebeurt en waarom ze doen wat ze doen. Bij Jan en Jos is onderzoek gedaan en weten we dat ze verstandelijke beperkingen hebben en autisme. ”Zij zullen zich nooit laten onderzoeken” zegt James. James geeft aan slecht te slapen.

James wil ons beschermen James geeft wederom aan graag bij ons te willen wonen. James vertelt bang te zijn dat zijn vader agressief naar ons toe komt als hij naar ons toe wegloopt. Ik geef aan dat dat soort situaties natuurlijk vaker voorkomen en dat we dan gewoon de politie kunnen bellen. In de straat wonen ook mensen die bij de politie werken en die James goed kent. Ik vertel James dat zij weten wat er aan de hand is en dat hij ook bij deze mensen dag en nacht aan kan bellen als er wat is. James wil ons beschermen voor zijn vader en ons niet in de problemen brengen. Hoe kunnen we James ontlasten?

James overweegt naar ons weg te lopen James vraagt zich af hoe het dan met zijn spullen moet zoals zijn computer en de voetbal. Ik geef aan dat alles wel in orde zal komen en we het allemaal kunnen oplossen met elkaar en dat hij zich over dat soort zaken geen zorgen hoeft te maken, dat komt goed! James vraagt zich af of hij wellicht eerst naar Leo moet weglopen. Hij fiets met Leo naar school en is ook wel bij Leo thuis geweest. Als ik vraag met wie hij nog meer over zijn thuissituatie kan praten dan noemt James de naam van iemand van de voetbal.

Nadrukkelijk hebben we aangegeven dat hij van ons niet hoeft weg te lopen maar dat het ons gaat om wat de beste plek is voor hem om zich goed te voelen en zich zelf te mogen zijn, zijn talenten te ontwikkelen, plezier te hebben op school e.d.

James voelt zich tegen gewerkt En dan komt er een verhaal over het weekeinde toen de jongen van voetbal jarig was en hij naar zijn verjaardag zou gaan. Er gingen allerlei dingen mis o.a. met het kopen van een cadeautje en het kwam er op neer dat James zich door zijn ouders tegen gewerkt voelde.

James is bang James schrikt van een schaduw van iemand die langs het huis loopt en later van de persoon die iets door de brievenbus gooit. Hij checkt zijn telefoon of zijn vader er niet op staat. James zegt dat zijn vader en moeder absoluut niet mogen weten dat hij bij ons zit te praten. We spreken af dat we alleen appen onder schooltijd zodat James de apps kan verwijderen voor hij thuis is.

James realiseert zich dat hij invloed heeft We hebben James uitgelegd waarom we Veilig Thuis hebben gebeld en aangegeven dat dat best lang kan duren voordat zij het oppakken. James reageert met “oh ik zorg dat ik weg ben als mijn ouders dat horen…” Ik leg uit dat we het zijn ouders al hebben laten weten en dat ze ook daarom nu zo boos zijn en dat het jammer is omdat we allen het beste voor hem willen.

We benadrukken weer dat James niet hoeft te kiezen. Je ouders blijven je ouders, wij je opa en oma, en wat er ook gebeurd wij blijven allen van je houden. James stelt weer vragen over voogdij en ik probeer hem een en ander uit te leggen maar krijg niet de indruk dat hij het kan begrijpen. James lijkt zich opeens te realiseren dat het aan hem is wat hij doet en dat wat hij doet effect heeft op wat er zal kunnen gebeuren.

James schakelt naar andere wereld James vertelt film of fantasie verhalen bij het weggaan, opstaan van tafel, blikje weggooien, jas aan, tas op de rug. Verhalen over o.a. het heelal, mars, of ik het gehoord heb van rivier, mensen daar heen, het zal niet lang meer duren dat e.d. Ik kan mij er slecht op concentreren.

Femke: “Ik was ongelooflijk geschrokken en onder de indruk na dit bezoek van James, wat heeft hij het zwaar”.